-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1425 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

حوزه علميه نجف توسط چه كسي و در چه تاريخي ساخته شد؟

در مورد شهرستان قم اجمالاً به اطلاع ميرسانيم: در قرن اول اسلامي قبيله اشعري كه خاندان بزرگي از شيعيان يمن بودند و نسبت به خاندان پيامبر اسلام(ص) مهرورزي داشتند، به جهت ظلم حاكمان ستمگر به قم مهاجرت نمودند و يا تبعيد شدند. از اين پس قم به عنوان آشيانه آل محمد و يكي از مراكز علم و حديث و معارف شيعي نمودار گشت و از همان قرنهاي اول عالمان بزرگي همانند ابن بابويه، شيخ صدوق، ابن قولويه، علي بن ابراهيم قمي ذكريا ابن آدم از اين شهر برخاستند و يا رحل اقامت افكندند.

از آن تاريخ تاكنون، همواره و در هر عصري شهر قم از رجال علمي و ديني بهرهمند بوده، اما با اين همه خصوصيات، در تاريخ ديده نشده است كه قم در قبال حوزه علميه هزار ساله نجف اشرف مستقلاً مركز دانش به شمار آيد.

تا اين كه در سال 1337 هجري قمري مرحوم آيت الله حاج شيخ محمد بافقي از نجف اشرف به قم مهاجرت نمود و از عالمان بزرگ شهر خواست كه به تأسيس حوزه علميه قم مبادرت ورزند. آنان از اين خواسته امتناع نمودند و گفتند: ما در اين كار پيش قدم نميشويم، اما اگر فرد برجستهاي از نظر علم و تقوا از خارج قم به اين شهر مهاجرت نمايد و به تأسيس حوزه علميه اقدام نمايد، كمكش كرده و از حمايت او دريغ نميورزيم.

مرحوم بافقي پيشنهاد نمود كه از آيتالله شيخ عبدالكريم حائري يزدي كه در شهرستان اراك به تدريس علوم ديني مشغول بود، رسماً دعوت به عمل آيد كه به قم هجرت نمايد و حوزه علميه قم را تأسيس كند. علماي قم از اين پيشنهاد استقبال كردند ايشان را. ايشان در سال 1340 هجري قمري برابر با 1301 هجري شمسي به قم هجرت نمود.(1) درپي آن علماي ديگر نيز به قم آمدند و امر تعليم و تربيت و فقه در حوزه علميه قم رواج يافت.

تاكنون حوزه علميه قم به عنوان يكي از حوزههاي علميه بزرگ شيعه در نورافشاني و هدايت جهان اسلام نقش بزرگي دارد.

نتيجه اين كه: حوزه علميه قم در سال 1340 هجري قمري تأسيس شده ومؤسس آن مرحوم شيخ عبدالكريم حائري يزدي است.

پينوشتها:

1 - آثار الحجة، محمد رازي، ص 13 - 15.









مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.